Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Červená Mašina
25.03.2014 16:30
V minulosti som sa mnohokrát čudoval nad tým , koľko recenzentov testujúcich Octavie RS všetkého druhu sa snažia ich základné charakteristiky vtesnať do slov začínajúcich na písmená R a S. Čo za kreatívne zápchu to musí byť , aby človek test vozidla tohto razenia nazval treba " Rodinný Skorosporťák " ? Bol som odhodlaný k niečomu podobnému nikdy neskĺznuť a platilo to aj tentoraz . Že výsledok s mojím odhodlaním akosi nekorešponduje , mi došlo až vo chvíli, keď som tento test mal už nalinkovaný v hlave a do jeho základnej myšlienky som bol príliš zahladený . Pochopiteľne nebolo mojím cieľom vtesnať jeho titulok do naznačeného formátu a ako neskôr uvidíte , inšpirovaný som bol vlastne len náhodou . Išlo síce inšpiráciu nemeckú , ani použitím " pôvodného znenia " by som si ale k lepšiemu výsledku nepomohol . Holt som sa zase raz pridal na " zlú stranu " , teraz už to asi nezamluvím ...
Začať by som mal ale úplne inak . Ak ste čítali môj letné test benzínové Octavie RS , zrejme ste nezabudli , že som z tohto auta bol nadšený . Na relatívne jednoduchých základoch vystavalo automobil , ktorý na jednej strane ostáva oddaný praktickosti a každodenné použiteľnosti Octavie ako také a pridáva ju skutočne respektuhodnou dynamiku . Toto už nie je len svižné auto na diaľnici , ktorým bola Octavie RS číslo dva , novinka je natoľko zaujímavá aj svojím podvozkom , schopnosťami bŕzd a vôbec svojím celkovým zladením , že sa dokáže ľahko presadiť aj na okruhu , ako je Nordschleife , nieto potom kdekoľvek inde . Navyše je potrebné dodať , že ide o cenovo zaujímavú voľbu , za 630 tisíc Sk dostanete v už slušné výbave jedno z - a teraz nepreháňam ani v najmenšom - najlepších a najužitočnejších áut svojej triedy . Je paradoxom , že cenovo sa takto javí ako jedna z mála Octaviou - s cenovkou blízkou RS si pokojne poskladáte treba Octaviu Combi 1,6 TDI alebo 2,0 TDI v nijako výnimočné výbavovej špecifikáciu .
Všetku túto chválu som ale adresoval smerom k benzínovej verzii . Ostatne som hneď skraja konštatoval , že len ona môže byť tým skutočným RS a prevedenie TDI bude nutne do značnej miery parazitovať na jej mene . Nechcel som o nej hovoriť aj preto , že som nemal v úmysle drví vašu pozornosť medzi dve autá s nepochybne odlišným charakterom , minimálne rovnako pádnym dôvodom ale bolo moje presvedčenie , že verzia TDI nemôže byť zaujímavá prinajmenšom ako RS a snáď by ani nemala prijímať toto označenie . Bol som dokonca odhodlaný nekazit si o RS predstavy a testu prevedenie TDI sa úplne vyhnúť . Cesty pána ale bývajú nevyspytateľné a keď som spoznal , čo dovedie Astra CDTi BiTurbo , vlastne " úplne normálne " Astra len so 195 naftovými koňmi , začalo ma tých 184 boleslavských žrebcov zaujímať . Keď sa Opel vlastne ani moc nemohol snažiť a napriek tomu stvoril jazdných schopné auto , aká potom môže byť Octavia RS TDI , u ktorej v Boleslavi o niečo také snažiť museli ? To predsa nemôže byť nezaujímavé ..
Prvý Dojem:
Musím sa priznať , že som s ohľadom na vyššie uvedené začal postupom času k naftovému RS pristupovať is istými pozitívnymi očakávaniami . Jeho motor generuje až 184 koní , čo je síce vedľa 220 žrebcov benzínové verzie síce znateľne menej , ale rozhodne to nie je málo . Auto nakoniec nie je ani o veľa ťažšie ( +45 kg ) a keď som si to všetko premietol do naladenie , ktoré by malo daný Astru BiTurbo prekonávať , začalo sa na mojej tvári objavovať niečo , čo pripomínalo úsmev . Zbadaní testovaného auta ma potom priviedlo k otvorenému smiechu , hoci v trochu inom kontexte - krikľavo červený kombík s čiernymi kolesami a všetkými atribútmi novej Octavie RS vyzerá jednoducho úchylný a do konca dní s ním strávených som si nebol istý , či je smiešne gýčovitý , alebo vtipne provokatívne . Presne na hrane týchto dvoch stavov vozidlo z môjho pohľadu vizuálne lavíroval a budem ak úprimný , mne sa to vlastne nakoniec páčilo . Nie preto , že by mi auto prišlo tak pekné , ale skôr preto , aké reakcie okolia vyvolávalo . Ľahostajný bol tento svojrázny záhradkársky zjav málokomu .
Všetky " doprednej " pozitívne pocity sa ale vzápätí ukázali byť jedným veľkým omylom . Nie som naivný , snáď ani hlúpy , a tak som som dávno vedel , že ak v podobnom aute vymeníte benzínový agregát za dieselový , nie je to len motor az neho priamo prameniace vlastnosti ako dynamika a spotreba , ktoré sa zmení . Vzhľadom k tomu , že diesel je ťažšie , bude zvýšená aj hmotnosť celého auta a predovšetkým jej rozloženie medzi nápravy . Oných 45 kilogramov RS TDI naviac pribúda iste takmer bezvýhradné na prove , čo zvýrazní nedotáčavé tendencie . Podvozok kvôli vyššej záťaži tiež bude musieť byť tvrdšie , čo čiastočne obmedzí schopnosť auta spájať istotu s komfortom . Rozloženie hmotnosti medzi nápravy potom bude mať vplyv aj na správanie sa pri ostrom brzdení a všetky tieto priame následky si vyznačí aj tie nepriame . Najmä sa dá spoľahnúť na to , že konštruktéri budú mať tendenciu maskovať nedotáčavosť alebo prílišné nadľahčované zadku pri brzdení zmenou charakteristiky podvozka , veľmi pravdepodobne aj riadenie , čím niečomu pomôžu , starostlivé naladenie benzínového strojčekov tým ale definitívne rozbijú . A nakoniec sú tu aj vplyvy na ovládateľnosť , ktoré budú negatívne už kvôli vyššie spomenutému , alebo prirodzene " ťažšiemu " prejave dieselových motorov .
Vedel som , že väčšina z týchto zmien naftové nutne RS postihne , napriek tomu som čakal , že výsledok dokáže pozitívne zapôsobiť , treba ako ona Astra . Nedokázal , môj prvý dojem z RS TDI bol veľmi rozpačitý - auto bolo pojazdnou výstavou toho , čo všetko môže výmena benzínového motora za naftový na aute zničiť . Z vyššie uvedeného neschytalo RS TDI niektoré zmeny k horšiemu , ono schytalo všetky , ktoré si dokážete predstaviť .
Prvé kilometre som absolvoval po zlých mestských cestách a ihneď ukázali , koľko poddajnosti podvozok auta v dieselovej verzii stratil . Výsledok nie je vyslovene zlý , je ale horšie ako u RS TSI a keď sa k tomu pridalo pár plastov hlomozících v kufri ... V tom istom prostredí sa ukázala tiež značná neochota motora pracovať v najnižších otáčkach . Nový 2,0 TDI so 184 koňmi je jeden z tých " vyhoněných " dieselov , ktoré sú v najnižších spektrách otáčok veľmi tvrdé a do práce sa im nejakú chvíľu vôbec nechce . Pokojne sa vám stane , že vám motor okolo 1 000 ot . / Min " zdochne " pri pomalom posúvaní v kolónach na dvojku ( mimochodom sa sám zase uvedie v chod , vitajte vo svete štartovanie tlačidlom ) , to vám iste príjemné nebude .
Vyššie sa prejavuje lepšie a pri relatívne lineárnym nárastu výkonu dokáže hnať auto vpred až do nejakých 4 500 ot . / Min , kedy začne baliť fidlátka . Ale nie je to žiadny útek zo scény , keď to niekedy potrebujete , skoro do 5 000 otáčok je schopný pracovať so cťou . Dynamicky na tom tak auto nie je zle , ale ako dlho ? Do 180 km / h je celkom rýchle , k dvojstovke ako-tak dobehne , ale potom už sa v podstate trápi . Znovu nehovorím, že by to bolo zlé , ale rozdiel v dynamike medzi TSI a TDI je medzi 180 a 250 km / h ohromný , úplne nekorešpondujúce s výkonovým rozdielom len 36 koní . RS TSI je o naozaj rýchle auto , s ktorým môžete na diaľnici trápiť aj oveľa ambicióznejšie vozy s obmedzovačmi rýchlosti na rovnakej méte . TDI je za hranicou 200 km / h prakticky z hry , dokáže sa ešte dôstojne rozbehnúť k necelým 220 km / h skutočnej rýchlosti , udávanú maximálnu rýchlosť 230 km / h dosahuje až po veľmi dlhej dobe . Nakoniec aj pri našom zvyčajnom teste maximálnej rýchlosti s prispením gravitácie RS TDI " vytiahla " iba o 5 km / h viac , než by mala ísť na rovine . Tiež to svedčí o tom , ako veľmi je maximálka 230 km / h vzdialená rozumne dostupné realite , TSI vedľa toho upaľujú cez 240 km / h na požiadanie skoro kdekoľvek . A nakoniec podobné slová platia aj o pružnosti , TSI je mäkučký motor , ktorý sa aj z voľnobehu na šestku rozbieha s ľahkosťou , TDI to ide podobne akurát v stredných otáčkach . A prevodovkou to nie je , TDI má prevody dokonca kratšie ...



